Hoe raar is het toch dat je van te voren de wending van een gesprek denkt te kunnen inschatten omdat het immers altijd zo is dat je zwaar depressief die school weer uit loopt met slapeloze nachten tot gevolg.
Gisteren dácht ik bij het begin van het evaluatie gesprek over Christian dat het weer een negatief gedoe ging worden. Er werd verteld over de Cito Begrijpend Lezen en dat Christian de helft van de tijd compleet andere dingen aan het doen was, met z'n potlood spelen, aan z'n kleren plukken, zat te zingen, alles behalve die toets maken dus. Maar ondanks deze afleiding (die hij zelf veroorzaakte dus) scoorde hij een B, prachtig dus. Er werd wel meteen bij gezegd dat het met meer concentratie waarschijnlijk een dikke A had kunnen zijn. Maar dat vind ik even niet zo belangrijk, ik was al opgelucht dat hij het niet verknald had !
Leestempo is niet hoog maar hij leest wel goed en met een prachtige toon, hij zit helemaal in het verhaal en weet heel goed wat hij leest. En volgens de juffen is het tempo niet zo belangrijk maar is het begrip vele malen belangrijker. Er zijn ook kinderen die een vel papier in record tempo oplezen maar geen flauw benul hebben waar het over ging. Dus tja... wat heb je liever. Ik heb hetzelfde met Laura, tempo altijd matig maar begrijpend lezen perfect. Dus dat heb ik losgelaten. Overigens had ik op dit punt wel zoiets van ... wow... zei de juf nou iets positiefs?! Ik schrok er een beetje van, misschien hebben ze geleerd....
En dan.... iets waar ik echt, echt echt van wakker heb gelegen omdat ik niet weet wat ik nog meer kan doen voor 'm : Het Rekenen.
Mijn knul vindt rekenen echt heel moeilijk, het automatiseren lukt 'm niet (bijvoorbeeld vriendjes van de 7 : 6 en 1, 5 en 2, 4 en 3 etc.), dat vergt heel veel herhaling. Ik heb een speciaal rekenprogramma voor 'm thuis (niet op de computer), en dat oefent hij 1x op school met de remedial teachter en 3 of 4x thuis. Is heel intensief en soms levert het echt een gevecht op met hem. Ik heb altijd doorgezet, zin of geen zin, soms ging het heel goed en soms ook helemaal niet, soms wist ie de lastige sommen heel snel en de simpele weer niet, heel raar maar dat schijnt echt met dat automatiseren en het vasthouden van geleerde materie te maken te hebben. Datzelfde geldt voor de tafels, op school dreunen ze het niet meer op maar krijgen ze heel ingewikkelde verhalen en in dat verhaal zit dan een tafel verstopt, dat leidt 'm af, als ie alleen een som ziet gaat het beter, niet snel, maar wel beter.
Afijn, hij heeft dus de Cito Rekenen gemaakt, buiten de klas in een rustige setting samen met nog een paar kids en volgens de juf heeft hij geconcentreerd gewerkt. Het heeft geresulteerd in een C ! Gewoon de toets E-4 (eind groep 4 dus) gemaakt en dat is een C ! Hij kwam van een E. De tranen schoten in m'n ogen pfffffff wat een ontlading was dat.
Iedereen heeft zoiets van... hij kán het wel, zonder tijdsdruk, in een rustige setting en dat biedt hoop voor de toekomst. Een A zal het niet worden, want hij vindt het echt heel moeilijk maar oh oh oh wat hebben we geoefend en niet zonder resultaat dus. Wij en vooral Christian zijn heel blij... een C is toch best goed mam? Zeker mannetje, een C is super !
We hebben afgesproken dat we ook in groep 5 blijven oefenen én dat hij gewoon de lesstof van groep 5 aangeboden krijgt. Hij hoeft dan bijvoorbeeld van 5 tabellen er maar 2 te maken en dan mag hij naar het volgende blad, zodat ook hij voelt dat ie vooruitgaat en niet achterloopt op anderen. Dat vond ik wel een hele goede insteek.
We kregen van de ambulante begeleider van de dovenschool nog een opsteker naar Christian toe. Zij heeft in haar carrière nog nooit meegemaakt dat een slechthorend kind het zó goed doet op het reguliere onderwijs. En hij is vooral op het gebied van taal en woordenschat een absolute uitzondering, hij heeft gevoel voor taal en ondanks zijn gehoorprobleem kan hij ook heel goed verhalen vertellen en is hij goed verstaanbaar. Dat is toch even fijn om te horen.
Verder vinden de juffen dat hij in het afgelopen jaar ontzettend gegroeid is in zijn doen en laten, hij is wat rustiger geworden, socialer en weet zichzelf beter in de hand te houden. Soms wordt ie nog wel geprikkeld door andere kinderen, zij noemen het geprikkeld, ik noem het treiteren. Dat was dus wel even een punt waar ik wat dieper op in ben gegaan. Want als Christian een duw krijgt in de gang en vervolgens boos wordt en een duw terug geeft en híj de schuld krijgt omdat ie dan niet goed gereageerd zou hebben dan zit er toch ergens iets niet goed. Actie en Reactie zeg ik. ik heb Christian inmiddels al zo ver dat hij probeert niet terug te duwen maar zegt : stop hou op (dat leren ze bij Vreedzame School) en naar juf gaat om het probleem aan te kaarten, die er vervolgens niets mee doet haha! Afijn, dit zal ooit nog wel eens goedkomen.
Zijn echte rapport krijgen we vrijdag, maar dat rapport zal dus goed zijn.
Je wilt echt niet weten hoe opgelucht ik gisteren thuis kwam, mijn knul zal altijd wel ondersteuning nodig hebben maar hé dat mag als je zeer slechthorend bent en op een gewone school zit.
We gaan werken aan zijn zelfbeeld om meer zelfvertrouwen te kweken want dat is zijn grootste struikelblok, hij denkt iets niet te kunnen en dan probeert ie het ook maar niet. Na de zomervakantie mag hij naar een sova-training (sociale vaardigheden), weer een klein stapje gezet.
Nog een paar weekjes school en dan gaan we echt even relaxen hoor !
xxx Syl
Gisteren dácht ik bij het begin van het evaluatie gesprek over Christian dat het weer een negatief gedoe ging worden. Er werd verteld over de Cito Begrijpend Lezen en dat Christian de helft van de tijd compleet andere dingen aan het doen was, met z'n potlood spelen, aan z'n kleren plukken, zat te zingen, alles behalve die toets maken dus. Maar ondanks deze afleiding (die hij zelf veroorzaakte dus) scoorde hij een B, prachtig dus. Er werd wel meteen bij gezegd dat het met meer concentratie waarschijnlijk een dikke A had kunnen zijn. Maar dat vind ik even niet zo belangrijk, ik was al opgelucht dat hij het niet verknald had !
Leestempo is niet hoog maar hij leest wel goed en met een prachtige toon, hij zit helemaal in het verhaal en weet heel goed wat hij leest. En volgens de juffen is het tempo niet zo belangrijk maar is het begrip vele malen belangrijker. Er zijn ook kinderen die een vel papier in record tempo oplezen maar geen flauw benul hebben waar het over ging. Dus tja... wat heb je liever. Ik heb hetzelfde met Laura, tempo altijd matig maar begrijpend lezen perfect. Dus dat heb ik losgelaten. Overigens had ik op dit punt wel zoiets van ... wow... zei de juf nou iets positiefs?! Ik schrok er een beetje van, misschien hebben ze geleerd....
En dan.... iets waar ik echt, echt echt van wakker heb gelegen omdat ik niet weet wat ik nog meer kan doen voor 'm : Het Rekenen.
Mijn knul vindt rekenen echt heel moeilijk, het automatiseren lukt 'm niet (bijvoorbeeld vriendjes van de 7 : 6 en 1, 5 en 2, 4 en 3 etc.), dat vergt heel veel herhaling. Ik heb een speciaal rekenprogramma voor 'm thuis (niet op de computer), en dat oefent hij 1x op school met de remedial teachter en 3 of 4x thuis. Is heel intensief en soms levert het echt een gevecht op met hem. Ik heb altijd doorgezet, zin of geen zin, soms ging het heel goed en soms ook helemaal niet, soms wist ie de lastige sommen heel snel en de simpele weer niet, heel raar maar dat schijnt echt met dat automatiseren en het vasthouden van geleerde materie te maken te hebben. Datzelfde geldt voor de tafels, op school dreunen ze het niet meer op maar krijgen ze heel ingewikkelde verhalen en in dat verhaal zit dan een tafel verstopt, dat leidt 'm af, als ie alleen een som ziet gaat het beter, niet snel, maar wel beter.
Afijn, hij heeft dus de Cito Rekenen gemaakt, buiten de klas in een rustige setting samen met nog een paar kids en volgens de juf heeft hij geconcentreerd gewerkt. Het heeft geresulteerd in een C ! Gewoon de toets E-4 (eind groep 4 dus) gemaakt en dat is een C ! Hij kwam van een E. De tranen schoten in m'n ogen pfffffff wat een ontlading was dat.
Iedereen heeft zoiets van... hij kán het wel, zonder tijdsdruk, in een rustige setting en dat biedt hoop voor de toekomst. Een A zal het niet worden, want hij vindt het echt heel moeilijk maar oh oh oh wat hebben we geoefend en niet zonder resultaat dus. Wij en vooral Christian zijn heel blij... een C is toch best goed mam? Zeker mannetje, een C is super !
We hebben afgesproken dat we ook in groep 5 blijven oefenen én dat hij gewoon de lesstof van groep 5 aangeboden krijgt. Hij hoeft dan bijvoorbeeld van 5 tabellen er maar 2 te maken en dan mag hij naar het volgende blad, zodat ook hij voelt dat ie vooruitgaat en niet achterloopt op anderen. Dat vond ik wel een hele goede insteek.
We kregen van de ambulante begeleider van de dovenschool nog een opsteker naar Christian toe. Zij heeft in haar carrière nog nooit meegemaakt dat een slechthorend kind het zó goed doet op het reguliere onderwijs. En hij is vooral op het gebied van taal en woordenschat een absolute uitzondering, hij heeft gevoel voor taal en ondanks zijn gehoorprobleem kan hij ook heel goed verhalen vertellen en is hij goed verstaanbaar. Dat is toch even fijn om te horen.
Verder vinden de juffen dat hij in het afgelopen jaar ontzettend gegroeid is in zijn doen en laten, hij is wat rustiger geworden, socialer en weet zichzelf beter in de hand te houden. Soms wordt ie nog wel geprikkeld door andere kinderen, zij noemen het geprikkeld, ik noem het treiteren. Dat was dus wel even een punt waar ik wat dieper op in ben gegaan. Want als Christian een duw krijgt in de gang en vervolgens boos wordt en een duw terug geeft en híj de schuld krijgt omdat ie dan niet goed gereageerd zou hebben dan zit er toch ergens iets niet goed. Actie en Reactie zeg ik. ik heb Christian inmiddels al zo ver dat hij probeert niet terug te duwen maar zegt : stop hou op (dat leren ze bij Vreedzame School) en naar juf gaat om het probleem aan te kaarten, die er vervolgens niets mee doet haha! Afijn, dit zal ooit nog wel eens goedkomen.
Zijn echte rapport krijgen we vrijdag, maar dat rapport zal dus goed zijn.
Je wilt echt niet weten hoe opgelucht ik gisteren thuis kwam, mijn knul zal altijd wel ondersteuning nodig hebben maar hé dat mag als je zeer slechthorend bent en op een gewone school zit.
We gaan werken aan zijn zelfbeeld om meer zelfvertrouwen te kweken want dat is zijn grootste struikelblok, hij denkt iets niet te kunnen en dan probeert ie het ook maar niet. Na de zomervakantie mag hij naar een sova-training (sociale vaardigheden), weer een klein stapje gezet.
Nog een paar weekjes school en dan gaan we echt even relaxen hoor !
xxx Syl
Christian is een HELD!
BeantwoordenVerwijderenEn jij bent een hele goeie mama, mijn petje af!!!!
kippevel krijg k van je verhaal, nu omdat het zooo goed gaat met Christian & daarmee ook met zijn supertrotse mama!
BeantwoordenVerwijderenne super dikke dikke dikke trotse duim voor Christian!!!
geniet weldra van jullie zeker welverdiende vakantie!!!
liefs, mimi xxx
(goed gedaan Christian!!!)
oh wat lief van jullie meisjes, ik heb nu traantjes... even een zakdoek...
BeantwoordenVerwijderenEen heel groot applaus!!wat fijn voor je om dit te horen!!
BeantwoordenVerwijderenMet een goede begeleiding komt het helemaal goed.
Zo ga je fijn en trots de vakantie in.X
Wat een kanjer die knul van jou meis!
BeantwoordenVerwijderenWat heerlijk toch om te zien dat al dat extra werk, die extra stimulatie wel degelijk zijn vruchten afwerpt!
Wees trots op je zelf, wees trots op die knul. Dit hebben jullie toch maar effies geflikt :-)
Wat een fantastisch gevoel toch!
Helemaal heerlijk .... YEAHHHHHHHH!!!!!!
Wat moet dit een goed gevoel geven! Wat ben ik blij voor jullie! Ik van me voorstellen dat je opgelucht bent omdat je er zo tegenop zag.
BeantwoordenVerwijderenEen hele knappe zoon heb je!
X Talitha
Wow....ik 'ken' je niet eens persoonlijk, maar de tranen springen in mijn ogen omdat ik me ZO goed kan voorstellen hoe onvoorstelbaar trots je op Christian bent. Wat een heerlijk begin van de vakantie zal dat zijn, zo'n rapport.
BeantwoordenVerwijderenFantastish! Ik kan me voorstellen dat je heel trots bent. Wat goed van je dat je Christian op een "normale" school hebt gedaan. Nog even een paar weekjes school en dan heerlijk van jullie welverdiende vakantie genieten.
BeantwoordenVerwijderenLiefs
Maria
Wat fijn, zulke goede berichten! Terecht dat je super-mega-trots bent!!!
BeantwoordenVerwijderenTerwijl ik je verhaal lees, denk ik weer aan de basisschooltijd van mijn jongste (autistisch); ook hij zat op regulier onderwijs en heeft het super moeilijk gehad. Vooral op sociaal- en emotioneel gebied natuurlijk, maar ook met concentratie en leren presteerde hij niet geweldig, het zou met moeite en mazzel VMBO-theoretisch worden. Van de week heb ik samen met hem de aanmelding op de Hoge school van Amsterdam in orde gemaakt want hij is geslaagd voor zijn Havo-diploma, zonder zitten blijven, zelfs zonder herkansingen. Morgen wordt hij pas 17... Ik bedoel maar: je weet niet hoe het gaat lopen en die kids blijven je verbazen ;-)
Wat super dat je zoon de Havo heeft kunnen doen, prachtig en nu Hoge school, wie had dat gedacht ja. Laura is ook nooit een hoogvlieger geweest maar door haar doorzettingsvermogen gaat ze nu wel naar het VMBO-TL, wij vinden het superknap van haar. Ze wil graag naar de Havo, of dat erin zit dat zal moeten blijken (hoewel de overstap van Havo naar TL niet gemakkelijk is omdat ze nu geen Frans krijgt) maar ik ben ervan overtuigd dat kinderen die het niet in de schoot geworpen krijgen juist de sterke kinderen zijn!
VerwijderenVan TL naar Havo bedoel ik natuurlijk pffffff warmte
VerwijderenZo fijn om te horen!
BeantwoordenVerwijderenWat heerlijk voor je, je kan de vakantie met een fijn gevoel beginnen. Dikke pluim voor jou en je zoon!
BeantwoordenVerwijderenWat ontzettend fijn dat je zoon zo'n mooi rapport heeft, en dat het gesprek op school zoveel positiever was dan je vreesde! Wat zul je opgelucht zijn na al dit goede nieuws! Wat goed dat je thuis zo met hem oefent, het heeft ook blijkbaar echt zijn vruchten af geworpen! Ik heb vanmiddag ook een rapportgesprek over mijn dochter die met lezen heel veel moeite heeft oa. , spannend, en veel oefenen ook in de zomer..... Ik ben echt blij voor je! En straks samen genieten van een welverdiende vakantie! Groetjes, marieke
BeantwoordenVerwijderenJa dat lezen... maar komt ook goed hoor. De een kan het gewoon beter dan een ander, en sommige kids vinden het gewoon niet leuk om te lezen. Veel samen lezen helpt, bij de bieb hebben ze van die boekjes waarbij je ook echt samen kunt lezen, jij een stuk, je dochter een stukje en het zijn echt leuke onderwerpen.
VerwijderenFijn dat je met een goed gevoel uit school kwam.
BeantwoordenVerwijderenJe zoon heeft het goed gedaan! Ook zijn juffen zullen daar blij mee zijn. Het valt voor leerkrachten ook niet altijd mee om alles in goede banen te leiden. Uit ervaring: Blijf het vooral samen met hen doen. Het zal hem ook een goed gevoel geven met groep vijf mee te draaien. Geniet lekker van je vakantie.
Het is alvast een goede aanlooptijd met deze ervaring.
Fijne dag nog en groetjes, Thea R.
Amaai, ik zat helemaal in jouw verhaal! Mama's en hun kinderen, he... Ik krijg ook soms het gevoel dat ik te veel trek en duw om ze ergens te krijgen en dat niet iedereen dat goed lijkt te keuren... Maar als je dan ziet dat het oplevert, dat je je eigen kind kansen geeft door hard te werken... Super! Van Christian en van jou! Sterk team!
BeantwoordenVerwijderenprecies, ik wil mezelf niet het verwijt kunnen maken dat ik er niets aan gedaan heb maar het valt me niet altijd mee.
VerwijderenGefeliciteerd Syl, wat fijn om te lezen dat je zoon met zulke mooie resultaten het schooljaar af kan sluiten. Wat een opsteker voor hem maar ook voor jullie, super en straks heerlijk vakantie, groetjes uit Denemarken,Linda.
BeantwoordenVerwijderenooooh lekkerrrrr Denemarken, have fun!
VerwijderenOh wat supergoed van hem en ook van jou, doorzetters zijn jullie! Wij hebben gisteren ook rapportbesprekingen gehad. Wat kun je trots zijn op je kids als ze het moeilijk hebben met een bepaald vak en dat je dan hoort dat ze het laatste halfjaar toch weer super vooruit gegaan zijn....dan maakt je hart een sprongetje, toch?
BeantwoordenVerwijderenDat is altijd een glorie momentje inderdaad, en die opstekers hebben je kids (en jij ook!) even nodig.
VerwijderenJe zag tegen het gesprek op hé maar wat een goed nieuws heb je gekregen. Je mag apatrots zijn, wat super dat hij het zo goed doet. Straks kunnen jullie genieten van een deugddoend verlof!
BeantwoordenVerwijderenWat een superberichten allemaal. Vooral ook zo goed zichtbaar voor hemzelf van een E naar een C is zwart op wit zo'n super vooruitgang. Jij kan lekker en relaxt in slaap vallen.
BeantwoordenVerwijderenTuurlijk zal hij altijd wel wat hulp nodig hebben of gewoon een iets andere uitleg c.q. rustiger plekje om te werken (gelukkig bestaat dat tegenwoordig, dat was in mijn tijd helaas anders).
Een hele fijne avond, groetjes Collie
Ja precies, hij wordt veel uit de klas gehaald om toetsen te maken. Maar juist dan wordt ie opstandig omdat ie bang is dat hij dingen mist die in de klas worden gedaan. Volgend jaar is de aanpak anders, dan gaat hij vooruit werken en heeft hij buiten de klas al gehad wat de rest er in het uur erna krijgt.
VerwijderenWauw Christian!! Wat ontzettend goed van je!! Daar mag je heel trots op zijn!
BeantwoordenVerwijderenSyl, wat heb jij een fantastische knul. Hij flikt het toch maar even. Zit hier met een klein traantje in mn ogen, want ik kan me zo goed voorstellen hoe je tegen het gesprek hebt opgekeken en dan zulk super nieuws te krijgen!
Groetjes Bianca
oh wat lief van je zeg
VerwijderenJa, je blijft je altijd druk maken over je kids. Onze oudste is gezakt voor de Havo door de nieuwe regelgeving. Hij had een geweldige lijst, maar had gemiddeld voor zijn examen geen 5,5, dus gezakt. Vorig jaar was hij met glans geslaagd. Zijn de hele week al bezig met het zoeken naar een andere vervolgopleiding, want de HBO gaat nu ook niet door. Als moeder vind je dat zo erg voor zo'n jongen, die zo goed z'n best heeft gedaan. Groetjes Alie
BeantwoordenVerwijderenoh wat erg als je kind altijd goede cijfers heeft en zó hard heeft gewerkt, bah. Je moederhart breekt op zo een moment. Het zal heus goedkomen maar voor nu is het een domper.
VerwijderenWat fijn om te lezen dat het zo goed ging! En wat een kanjer is Christian! (ik snap heel dat verhaal van automatiseren niet helemaal, is vast een nieuwe methode hahaha!)
BeantwoordenVerwijderenyep, nieuwe methodes, net zoals delen. Wij deden staartdelingen maar mijn dochter staat me dan met grote ogen aan te kijken, waar heb je het over, nu schrijven ze alles achter elkaar. Geen touw aan vast te knopen!
VerwijderenWat een opluchting! Fijn om te horen.
BeantwoordenVerwijderenGelukkig dat je toch een positief gesprek hebt gehad en dat Christian het zo goed doet! Super!
BeantwoordenVerwijderenDat automatiseren: mijn oudste van 16 kan het nog steeds niet, die heeft discalculie. Ze ziet het gewoon niet, ondanks allerlei bijlessen.
Nog even 2 weekjes volhouden en dan lekker relaxen allemaal!
Groetjes,
Karin
Ik heb dat ook geopperd een paar weken gelee, of ie geen discalculie zou hebben, hij ziet het ook niet en schrijft als ie 18 zegt... 81 op bijvoorbeeld maar volgens juf is dat gewoon eigenwijs, nou weet niet hoor
VerwijderenOhhh wat ben ik blij voor jou EN voor Christian! Supertrots mogen jullie allebei zijn, zeker weten!
BeantwoordenVerwijderenHey girl ik heb deze blogpost ook met een brede smile gelezen, blij voor je dat het zo lekker ging en dat hij het zo goed heeft gedaan. Ik volg je nog niet zolang dus lees hier dat je zoon zeer slechthorend is en dan toch zo goed gepresteerd heeft. Wow petje af voor hem en voor jou en je inzet als moeder. Kan me nu voorstellen dat het extra lekker is om samen zo'n moeder-zoon dagje te hebben en zalig te kunnen uitleven met water. Geniet ze! Warme groetjes en dikke knuffels van Susan
BeantwoordenVerwijderen:-)
Verwijderenprecies, mijn dochter heeft het ook niet cadeau gekregen, die heeft heel hard moeten werken om te komen waar ze nu staat. Misschien worden ze er juist sterker van als het allemaal niet komt aanwaaien. Ik heb al vaker meegemaakt dan een klasgenoot in de klas heel boos en teleurgesteld was als het een keer geen A had maar een B... waar gaat dat over denk ik dan, maar die kinderen hebben nooit geleerd met teleurstellingen om te gaan en worden thuis waarschijnlijk prestatiegericht opgevoed.
BeantwoordenVerwijderenHoi hoi, dank je wle voor je reactie op mijn "trotse moeder" postje. Ieder kind komt er wel: zolang je als moeder maar blijft geloven in je kind. Bij de oudste van de 10 voor zijn examen opdracht kan ik wel een boek schrijven...samen zijn we door zwaar weer, hoge bergen gegaan...10 minuten gesprekken en veel extra gesprekken met negatieve lading ken ik ook, en soms was het ook echt nodig, maar aan het eind vroeg ik altijd netjes: en dan nu de punten die goed gaan graag :) Blijf dicht bij je moedergevoel en ik weet zeker ook jouw zoon komt er, helemaal met een moeder als jij!
BeantwoordenVerwijderen