maandag 7 juli 2014

De Vliegenvanger

Zo heet het boek dat ik onlangs heb gelezen.

De Vliegenvanger’ van Ravelli is de erotische en confronterende geschiedenis van een man die alle emotionele risico’s in het leven probeert te omzeilen.
‘Houd God voor ogen en je gulp gesloten” Met dit advies wordt de Limburgse Peter naar het seminarie gestuurd. Tevergeefs. De Vliegenvanger vertelt het meeslepende liefdesverhaal van een student die een intieme relatie heeft met een meisje en tegelijkertijd verliefd is op een jongen. Voor deze ‘dubbele fout’ wordt hij verbannen uit het klooster waar hij zijn opleiding volgt. De ontspoorde geestelijke vlucht uit schaamte naar het buitenland, waar hij een leven leidt vol passie en bedrog.
Hij besluit charlatan te worden – alleen al vanwege het woord – en verheft zichzelf in de adelstand. Als Graaf Ravelli maakt hij furore in Rome en wordt de minnaar van een barones die hem introduceert in de betere kringen. Na een paar uitbundige misverstanden eindigt Peter als bedelaar en besluit terug te keren naar Nederland, waar de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken. Hij raakt betrokken bij het actieve verzet, wordt gevangen genomen en ter dood veroordeeld. Peter heeft de gave om zowel linkshandig als rechtshandig vliegen uit de lucht te plukken. Een talent dat zijn leven zal redden. Hij wordt aangesteld als de vliegenvanger in dienst van het Derde Rijk. Zijn taak is het kantoor van de kampcommandant vliegvrij te houden. Dat lukt. De beloning is zijn leven.
Naar een paar bruisende liefdesavonturen besluit hij uiteindelijk op zoek te gaan naar de twee grote liefdes uit zijn jeugd. Op latere leeftijd schrijft de verzamelaar van verboden liefdes zijn memoires. De memoires zijn nooit gepubliceerd, maar zijn nu jaren later een belangrijke bron van inspiratie geweest voor ‘De Vliegenvanger’ van Ravelli.
De recensies zijn heel divers maar ik werd gegrepen door het boek en het liet me niet meer los. Hartstochtelijke liefdes, bizarre avonturen, machtsmisbruik, het is heel veel in één verhaal maar het is zó mooi en menselijk verteld. Ik vind het een absolute aanrader.

Deze recensie kwam ik ook ergens tegen en hier sluit ik me bij aan:
Ik heb groot respect voor deze menselijke ‘priester’ die, beroofd van zijn roeping, mij op vele manieren ontroert, irriteert, uitdaagt en aan het lachen maakt. Het hele leven van dit bijzondere mens zo minutieus beschrijven dat je erdoor gegrepen wordt en er beeld bij krijgt, is een groot compliment waard.
***

16 opmerkingen:

  1. Wow klinkt goed!
    Misschien iets voor in de vakantie....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep ik heb hem ook bij op mijn lijstje gezet ... fijn hé als je je zo kan laten meeslepen door een boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb 1 boek hier liggen wat ik nog moet lezen en juist dat is dit boek.. Ik ben maar gestopt met te lezen van je berichtje -waar het precies over gaat-want ga er ook aan beginnen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het boek gaat meteen op mijn lijst 'nog te lezen'. Dank voor de tip

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En ik maar denk dat dit een post zou zijn over die kleverigen vliegenvangers ; )

    <a href="http://www.huisvlijt.com>Huisvlijt</a>

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer eentje voor op de to read lijst :-)
    Groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Interessant verhaal, zeker gezien het tijdsbeeld. Het doet me qua krankzinnigheid van de situaties wel een beetje denken aan de twee boeken van Jonas Jonasson.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. krankzinnig is het zeker. Jonas ken ik niet maar is dus ook goed?

      Verwijderen
  8. Ik heb het boek al gelezen. Zeker een aanrader!
    Groetjes, Alyt

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb ik nog niet gelezen, maar staat wel nog op mijn lijstje!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, een nieuwe voor de vakantie! Ga ik zeker lezen.
    X Nana

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vond het een prachtig boek. Tijdens het lezen kreeg ik zowaar sympathie voor de man die nu niet bepaald zorgvuldig met zijn geliefden omging. De belevenissen zijn met een heerlijk soort humor beschreven. Een heerlijk boek om mee te nemen in de vakantiekoffer!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het heel gezellig als je een reactie achterlaat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...